به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ اقدامات اساسی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ در راستای نگهداری و توسعه شبکه زیرساخت با هدف توسعه اقتصادی متوازن و پایدار بوده است.
شرکت راهآهن جمهوری اسلامی سال گذشته در راستای توسعه زیرساخت و ظرفیتسازی٬ فعالیتهای توسعهای و ظرفیتسازی زیربناها شامل گشایش ایستگاه، دوخطه كردن و تراكبندی اقدام کرد.
جزئیات بازگشایی ایستگاهها
باز کردن ایستگاههای بسته و جدید یکی از اقدامات کم هزینه نسبت به اجرای سایر پروژههای افزایش ظرفیت نظیر دوخطهکردن٬ تراکبندی و برقی کردن خطوط است و از این رو این پروژه از اولویت بالایی برخوردار است.
در سال ۱۳۹۴، ایستگاه دهآباد به بهرهبرداری رسید و ایستگاه نوگنبد ۸۰ درصد٬ ویادوک ۷۰ درصد، گز ۶۰ درصد و ایستگاههای سرگز، سهیل، سرو، موغار و رباط قریب به ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند.
دوخطه کردن ۵۴ كیلومتر از خطوط پر ترافیک در سال گذشته
یکی دیگر از اقدامات ظرفیتساز خطوط پر تردد موجود، احداث خطوط دوم است. اجرای این روش تقریبا ظرفیت خطوط را به دو برابر افزایش میدهد.
با توجه به انجام شروع احداث خطوط دوم در راهآهن از سال ۱۳۹۳، پیشبینی میشود درسال ۱۳۹۵ در صورت تامین اعتبار لازم خطوط گلوگاهی شبکه از طریق این روش حذف شود.
در مجموع سال گذشته ۵۴ كیلومتر از خطوط پر ترافیک دوخطه شده است.
تراکبندی ۲۱۱ کیلومتر خط آهن در مسیر تهران - مشهد در سال ۱۳۹۴
این روش در هنگامی مورد استفاده قرار میگیرد که بین دو قطار موجود در بلاک، یک بلاک میانی فاصله وجود داشته باشد. به این ترتیب مابین دو ایستگاه٬ امکان تردد دو تا سه قطار با حفظ یک بلاک وجود خواهد داشت.
عملکرد تراکبندی در سال ۱۳۹۴ به میزان ۲۱۱ کیلومتر و در مسیر تهران - مشهد حدفاصل گرمسار -تهران بود.
سیستم تراکبندی از جمله سیستمهای افرایش ظرفیت در شبکه حمل و نقل ریلی است که برای اولین بار در کشور به دست متخصصان توانمند ایرانی و طبق استانداردهای روز دنیا در مسیر تهران- مشهد طراحی و اجراء شد. با بهرهبرداری از این سیستم، ظرفیت محور تهران- مشهد به بیش از ۲.۵ برابر افزایش یافت. اجرای این پروژه در داخل کشور علاوه بر مزایای فراوان فنی و ایمنی، حدود ۵۰ درصد نسبت به نمونه مشابه خارجی هزینه کمتری در بر داشت/.
نظر شما